رتبه نخست ایران در خاورمیانه با فعالیت ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در کشور

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: ۳۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور وجود دارند که در حوزه کتاب، فعالیت‌های ترویجی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی را پیگیری می‌کنند.

به گزارش عروج، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شبکه کتابخانه‌های عمومی را از گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی کشور عنوان کرد و گفت: ۳۸۰۰ کتابخانه اکنون در سراسر کشور وجود دارند که در حوزه کتاب، فعالیت‌های ترویجی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی را پیگیری می‌کنند.

مهدی رمضانی افزود : شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور جزو شبکه‌های گسترده در خاورمیانه است و از این نظر ایران با دارا بودن سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سراسر کشور رتبه نخست را دارد و بعد از آن ترکیه با یکهزار و سیصد کتابخانه عمومی در رتبه بعدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در آسیا جزو پنج کشور اول و درسطح جهانی نیز جزو ۲۰ کشور نخست دارای ناوگان شبکه کتابخانه‌های عمومی هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تغییر کارکرد و خدمات کتابخانه‌ها در ایران و دنیا بیان کرد: کتابخانه از فضای سنتی خود که مخزن کتابخانه و سالن کتابخانه را شامل می‌شود، به یک مرکز و باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و تلاش می‌کنیم این مسئله فراگیرتر و گسترده‌تر شود.

رمضانی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب از سال ۱۳۰۴تا ۱۳۵۷حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور وجود داشت و این رقم در حال حاضر به نزدیک به دو هزار کتابخانه در سراسر کشور رسیده است وتلاش می‌کنیم بر اساس برنامه توسعه دولت برای دسترسی به فضای کتابخانه‌ای و عدالت فرهنگی، گسترش شبکه کتابخانه استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌ها در حوزه خدمات نیز تحولاتی را ایجاد کرده و امروز کتابخانه‌هایی در کشور داریم که قریب ۶۰ نوع خدمت ارایه می‌دهند که یکی از این خدمات استفاده از سالن مطالعه و مخزن است و بخش‌های کودک و نوجوان، دیداری و شنیداری پایگاه‌های اطلاعاتی، گالری سینما، سالن‌های مطالعه اختصاص و گروهی نیز در این کتابخانه‌ها تعریف شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم معرفی و شناسایی کتابخانه عمومی به مردم گفت: با استفاده از ظرفیت کتابخانه عمومی و همچنین حضور نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سعی شد ارتباط بین مردم و کتابخانه‌های عمومی را از این طریق نیز برقرار کنیم.

وی یکی از راه‌کار‌ها برای افزایش قیمت کتاب را گسترش کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد دسترسی به کتاب عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز رییس جمهور در بازدید از نمایشگاه کتاب به این امر تاکید کرد و این مهم نیز در اولویت نهاد کتابخانه‌ها است که امیدواریم با پیگیری به نتایج بهتری از قبل برسیم.

رمضانی یادآورشد: اگر بخواهیم موضوع کتاب و کتابخوانی را به صورت راهبردی پیش ببریم، باید توجه جدی و اساسی درحوزه کودک و نوجوان داشته باشیم و رهبر معظم انقلاب نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب به این نکته تاکید کردند و از این منظر تمام کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان مجهز هستند.

۱۳ باب کتابخانه اختصاصی کودک و نوجوان

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: مجموعه چهار ضعلی در حوزه کودک و نوجوان با عنوان هدهد سفید شامل کتابخانه‌های اختصاصی کودک و نوجوان است که در حال حاضر ۱۳ باب کتابخانه در سراسر کشور را شامل می‌شودکه این خدمت غیر از بخش تخصصی کودک در کتابخانه‌های عمومی است.

وی گفت: در راستای خدمات اختصاصی کودک و نوجوان، برنامه تلویزیونی هدهد سفید از شبکه پویا، کتاب هدهد سفید که کتاب تعاملی است بین کتابخانه‌های عمومی و اعضای کودک و نوجوان و جایزه هدهد سفید و انتخاب کتاب برتر توسط اعضا کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است.

شرکت بیش از یک میلیون نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان یک برنامه راهبردی در حوزه ترویج کتابخوانی اظهار کرد: تلاش شده از تمامی بستر‌های موجود برای ترویج کتاب و برگزاری برنامه مسابقه کتابخوانی استفاده شود و در این جشنواره امکان شرکت خانوادگی در این مسابقه و جشنواره فراهم است و سال گذشته بیش از یک میلیون نفر در این جشنواره شرکت کردند.

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: توسعه کتابخانه‌های سیار به عنوان یکی از شاخص‌های برقرای عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب در دستور کار نهاد بوده است و از این نظر تعداد کتابخانه‌های سیار از ۹ کتابخانه به ۵۰ کتابخانه رسیده است.

وی افزود: علاوه بر این در حال حاضر ۸۰۰ کتابخانه روستایی در سراسر کشور وجود دارد که این امر هم در راستای توسعه عدالت فرهنگی است، در حوزه عشایر نیز بحث کوله کتاب مطرح است که در استان خوزستان جشنواره کتاب با طعم عشایر با استقبال خوبی مواجه شد و این حرکت نیز در دیگر نقاط کشور قابل تکثیر است.

ارتقای منابع عربی کتابخانه‌های عمومی

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشورادامه داد: در استان خوزستان تلاش شده منابع عربی کتابخانه‌های عمومی ارتقا پیدا کند و اخیرا نیز خرید‌های خوبی در حوزه منابع آن صورت گرفته و کتاب‌ها توزیع و در اختیار کتابخانه‌های استان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تعریف خدمات نوین در کتابخانه‌های عمومی گفت: امسال نیز بحث مشاغل و کسب و کار‌های خانگی در کتابخانه‌های عمومی را دنبال می‌کنیم و از این جهت نیز توجه به این مجموعه‌ها به ارتقاء کیفیت فرهنگی و اجتماعی کمک می‌کند.

رمضانی با بیان این که حرکت به سمت خدمات نوین کتابخانه‌ای شروع شده است، ادامه داد: اگر کتابخانه‌ای در مرکز و یا در روستا تجهیز شده باشد، بعد از تغییر سیاست‌ها تلاش شده که این نگاه رعایت شود.

کتابخانه مبتنی بر فضای الکترونیک

وی گفت: استفاده از فضای مجازی و الکترونیک و نمونه‌ای از کتابخانه مبتنی بر فضای الکترونیک برای ارائه خدمات به زودی در تهران ارایه می‌شود که به عنوان نمونه‌ای برای تکثیر این مدل خواهد بود. همچنین استفاده از نرم افزار و برنامه کاربردی برای استفاده اعضای کتابخانه‌های عمومی نیزبرای ارایه خدمات برنامه ریزی شده است.

رمضانی با اشاره سرانه مطالعه کتاب در ایران بیان کرد: ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی وضع کشور در حوزه کتاب آنگونه که ترسیم می‌شود وخیم نیست.

وی گفت: در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در یک بازه ۱۱ روزه نزدیک به سه میلیون جلد کتاب فروخته شد و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در نمایشگاه اتفاق افتاده است.