امضای ۱۸ پروژه پژوهشی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ريال ؛

رشد ۳ برابری پروژه‌های پژوهشی مناطق نفتخیز جنوب طی یکسال

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب از رشد ۳ برابری پروژه‌های پژوهشی این شرکت نسبت به سال پژوهشی گذشته خبر داد.

به گزارش عروج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، حسین یاقوت‌نژاد با تشریح عملکرد این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: در سال پژوهشی جاری یعنی از مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ پروژه پژوهشی جدید به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال با مراکز علمی و تحقیقاتی امضاء کرده‌ایم که تعداد آنها نسبت به سال پژوهشی قبلی ۳ برابر بیشتر بوده است.

وی گفت: با احتساب این پروژه‌ها، هم اکنون ۳۷ پروژه پژوهشی در ۱۱ بخش مدیریت‌‌مخازن، علوم حفاری، رفع چالش‌های تولید، IOR/EOR، بهینه‌سازی تولید، حفاظت صنعتی، ICT، صرفه جویی انرژی، ساخت فناورانه مواد و تجهیزات، علوم زمین و مطالعات راهبردی و منابع انسانی در دست اجراست.

حوزه مهندسی مخازن در صدر پروژه های پژوهشی

یاقوت‌نژاد با بیان اینکه از زمان تاسیس این اداره از سال ۱۳۷۹ تاکنون ۱۵۳ پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته است افزود: از میان پروژه‌های خاتمه یافته و جاری بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط حوزه مهندسی مخازن است و بعد از آن بالاترین تعداد پروژه­های پژوهشی مربوط به حوزه­های مهندسی حفاری، فرآورش نفت و گاز و زمین شناسی است.

وی ادامه داد: در بخش تحصیلات تکمیلی نیز طی سال پژوهشی جاری ۳۸ پروژه جدید با دانشگاه‌های سراسر کشور منعقد شد که ۱۴ پروژه آن متعلق به دانشگاه‌های استان خوزستان بوده است.

فرصت مطالعاتی اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی

سرپرست اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ادامه درباره افزایش تعامل این شرکت با دانشگاه‌ها توضیح داد: این شرکت با هدف ارائه راهکار و حل مشکلات در قالب پروژه‌های زود بازده و کوتاه مدت، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و اکتساب فناوری‌های اولویت دار، فرصت مطالعاتی برای اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی فراهم کرده است.

وی افزود: بر اساس این طرح، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی تا سقف ۶۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۰ با این شرکت قرارداد پژوهشی امضا کنند.

طرحاعطایپژوهانهبهاعضایهیأت علمیدانشگاه‌هاومراکزتحقیقاتی

یاقوت‌نژاد ادامه داد: این شرکت همچنین در  راستای تقویت  ارتباط صنعت و دانشگاه طرح اعطای پژوهانه به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را  به اجرا گذاشته است.

وی گفت: بر این اساس به هر پیشنهاد انجام طرح (پروپوزال) از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در صورت تصویب در کمیته علمی- اجرایی پژوهش این شرکت در سال ۱۴۰۰  تا سقف ۱۹۵ میلیون تومان اعتبار تعلق می‌شود.

یاقوت‌نژاد، تامین نیازهای تحقیقاتی صنعت نفت با استفاده از ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی کشور، هدایت، حمایت و تشویق اعضاء هیأت علمی به سوی تولید و انتشار هدفمند فناوری و  شبکه سازی اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها جهت انجام تحقیقات توسعه‌ای مورد نیاز صنعت نفت در قالب کار گروهی را از اهداف این طرح برشمرد.