قرارگاه هنری پایداری مردمی استان خوزستان در جنوب عراق در آینده راه‌اندازی می‌شود

رئیس حوزه هنری استان خوزستان‌ از راه‌اندازی قرارگاه هنری پایداری مردمی استان خوزستان در جنوب عراق در آینده خبر داد.

محمد شهبازی گهروئی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: روز ۲۰ فروردین به مناسبت شهادت هنرمند انقلابی شهید مرتضی آوینی هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و دبیری این رویداد بر عهده حوزه هنری است.

رئیس حوزه هنری استان خوزستان‌ افزود: در یک سال گذشته نبود سند مشخص و مدون و نقشه راه بدون وابستگی به سلیقه افراد احساس می‌شد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا یک سیستم کاری خوب و بدون وابستگی به افراد و سلایق شخصی فعال شود و در حال حاضر سند زیست بوم فرهنگی – هنری استان ترسیم شده و با اشرافی که به حوزه هنر و ادبیات وجود دارد، سند تحول سه ساله را با تکیه بر آن تدوین کردیم.

به گفته‌ وی چشم‌انداز تا پایان ۱۴۰۲ تعیین شده و درصدد تشکیل و راه‌اندازی یک  قرارگاه هنری پایداری و پیش رفتی مردم استان خوزستان با جنوب عراق هستیم.

شهبازی با اشاره به نقش موثر حلقه‌های میانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در حوزه ادبیات و هنر بسیار پُر رنگ است افزود: شناسایی شبکه‌سازی و حمایت از عملیات فرهنگی و هنری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن پرداخت. 

وی گفت: برای نخستین بار ۸۰ درصد بودجه و اعتبار خود را با مجموعه‌های مردمی و  ایده‌هایی که ارائه می‌دهند هزینه می‌کنیم؛ کمترین تصدی‌گری را در حوزه کاری برعهده گرفته و تلاش می‌کنیم که  تنها مسئولیت ستادی و راهبری بر عهده حوزه هنری باشد.

بیشتر بخوانید

رئیس حوزه هنری استان خوزستان‌ با اشاره به اینکه به دنبال تحقق حکمرانی مردم هستیم، ادامه داد: برای دو تا سه سال آینده دو کلان موضوع مهم به نام پیش رفت مردمی و پایداری مردمی  را دنبال می‌کنیم تا در کنار مسائل و آسیب‌های موجود به روایت پیشرفت مردمی خوزستان با ظرفیت‌های سرمایه انسانی، امکانات و زیرساخت‌های فعلی آن هم با زبان هنر بپردازیم.

شهبازی یادآورشد: از ۱۵۰ سال قبل و زمان مبارزه با استعمار تا زمینه‌سازی انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حریم اهل بیت، پایداری پرستاران برای حفظ سلامتی مردم و یا فعالیت مُطالبه‌گران همه موضوعات پایداری هستند و در حوزه هنری به دنبال بیان پایداری مردمی در این بخش ها هستیم؛ هرچند دستگاه‌های مختلف هم فعالیت دارند ولی حوزه هنری خود را به عنوان روابط عمومی مردم مؤظف به انعکاس عملکرد مردم می‌داند.

وی با اشاره به تلاش برای جلوگیری از موازی‌کاری ادامه داد: خیلی شفاف سوژه‌ها و بودجه های آن را اعلام می‌کنیم، امسال نیز دو میلیارد تومان که متشکل از بودجه مستقیم و کمک‌های غیرمستقیم  را برای انجام فعالیت‌های حوزه هنری خوزستان در نظر گرفتیم.

رئیس حوزه هنری استان خوزستان‌ با اشاره به برنامه‌ریزی برای تشکیل نخستین کانون بین المللی فعالان تئاتر کشورهای مسلمان عنوان کرد: با هنرمندان عراقی  حرکت‌هایی شروع شده و کارگاه مشترک تئاتر ایران و عراق اثر «عندما تقسط تنتهی تسقط» را اجرا و در جشنواره کشور تونس و جشنواره فجر نیز خوش درخشید؛ برنامه‌ریزی شده تا در نجف و کربلا هم اجرا داشته باشند.

شهباز با اشاره به موفقیت‌های حوزه هنری در سال گذشته گفت: تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب حوض خون، شایسته تقدیر شدن کتاب خاطرات قرارگاه نصرت در نوزدهمین دوسالانه انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، انتخاب مجتبی رستمی فر به عنوان بهترین کارگردان تئاتر در جشنواره فجر، کسب مقام در حوزه تجسمی توسط پنج نفر از هنرمندان گرافیست و عکاس از جمله مرتضی جابریان و رسول حق جو و همچنین کسب سیمرغ فجر از سوی نادر سلیمانی هنرمند آبادانی از جمله موفقیت های حوزه هنری در سال گذشته به شمار می آید.

وی عنوان کرد: تشکیل هیئت تحریریه تولیدات خبری، ویدئویی و مکتوب در حوزه هنری – فرهنگی با پرداخت حق تحریریه و ارائه آموزش‌های تکمیلی در ارستای جریان شناسی فرهنگی – هنری را در دستور کار قرار دادیم.