آقا سیدمحسن(ره)،اسوه اخلاص و مردی با حرف های تازه

یکسال است داغ گوهری را بردل می‌کشیم که نبودش نه تنها دردانشگاه،درمحراب مسجد،برفراز منابر، در اجتماعات دینی وجلسات فرهنگی، بلکه در کوچه پس کوچه های شهر نیز حس می شود.


به گزارش عروج؛ مردی خوش خلق باتبسم همیشگی برلب و باعمامه ای مشکی و ردایی بردوش که حامل علم و عمل و اخلاق انبیا بود.
عقربه های ساعت ۷ صبح رانشان می.داد وخبری پیچید اما نه ذهن باورمی‌کرد و نه قلبم می‌توانست خبر پرکشیدن استادم را باورکند، زیرا همین روزقبل از رفتنش بود که درمجلس عقدی باهم بودیم و او بعد ازمراسم عقد به سمت شهدای هویزه رفت تابرای آخرین بار در زمین قبرمطهر شهیدان را زیارت کند و روز بعد شهدا سیدعزیزمارادرآغوش بگیرند.
آری
یک سال از رحلت جانکاه وناباورانه استادعزیزم،تندیس علم واخلاق ومردم‌داری،امید آینده اسلام وانقلاب،پدرمعنوی اصحاب رسانه وفرهنگ درخوزستان حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحسن شفیعی(ره)می‌گذرد.این شخصیت کم نظیرالگویی نیکوازجمیع جهات برای مجموعه های حوزوی،دانشگاهی،فرهنگی وسیاسی برای نفوذبیشتردر دل جامعه تمدن سازاسلامی است.حال که درسالگردآن عزیزسفرکرده قرارگرفته ایم به دو ویژگی از صفات بارز شخصیتی این عالم خلوق اشاره میکنیم تااگرازفیض حضورشان به ظاهر محروم هستیم امااز بیان فضائل اخلاق ایشان بی نصیب نمانیم.
(۱):اخلاص درعمل ؛
ازجمله خصائص بارزشخصیت کم نظیر عالم پرتلاش،خدوم وبصیرحضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن شفیعی(اعلی الله مقامه الشریف)اخلاص بود.ایشان نه تنها درگفتاربلکه در رفتارو عملکرد خویش از اخلاص عجیبی برخوردار بود.
او به نیکی میدانست گفتارو رفتاری مؤثر و ماندگار خواهدبود که بااخلاص همراه باشد.خیلی از کمک هایی که حاج اقا به مردم نیازمند داشت بعداز ارتحال ایشان معلوم شدند. روحیه ایشان این بود اگر به شخصی کمک مالی میکرد پیامکهای رد و بدل شده را پاک می‌کرد تا کسی متوجه نشود که آن عالم بااخلاص به چه کسی و به چه میزان کمک کرده است. درکارهای اداری در دانشگاه اگر برای دانشجویی مسأله اى را پیگیری می‌کرد اجازه نمی‌داد که اسمی از او آورده بشود.درماجرای سیل خوزستان به کمک نیروهای جهادی شتافت اما اجازه انتشار عکس و فیلم خویش را نداد.مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحسن شفیعی(ره)این سیره حسنه را از اجدادمعصومش آموخته بود.همین اخلاص ایشان بود که از این عالم والامقام شخصیتی محبوب وبامقبولیت درجامعه ساخت.
این سیره مبارکه آقاسیدمحسن(ره) دارای پیام بزرگی است و آن پیام این است که بزرگی و عظمت در ید قدرت الهی و اخلاص در عمل است،نه به ظاهرسازی های مرسوم. به یاد دارم روزی ایشان در کلاس درس به بیان خاطره ای از اخلاص امام راحل(ره)پرداخت و فرمود:روزی در جلسه ای بودیم و آیت الله عمیدزنجانی(ره)خاطره ای از اخلاص عجیب امام خمینی(ره)بیان کردو فرمود: در نجف از ما شاگردان حضرت امام(ره) اشکال می‌گرفتند که آیا آیت الله خمینی واقعا مجتهداست؟زیرا نه ریش بلندی دارد و نه عمامه بزرگی. این اشکال در بین طلاب نجف زیادشد و ما مجبورشدیم این ماجرا را به سمع مبارک حضرت امام(ره) برسانیم.مسأله را با امام(ره) درمیان گذاشتیم و امام بزرگوار به حقیرفرمودند:آقای زنجانی به طلاب نجف بفرمایید که خمینی هنوزمشرک نشده و ملاک بزرگی اخلاص است و عظمت هر فردی دست خداست به ریش و عمامه نیست.بعدازنقل این خاطره مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدمحسن شفیعی(ره)فرمودند: منظور امام بزرگواردر جوابی که به مرحوم آقای عمید زنجانی دادند این بود که ملاک بزرگی، ظاهرنیست. نه اینکه هرعالمی که ریش بلند وعمامه بزرگ دارد مشرک است ،بلکه ظاهرسازی ملاک عظمت نیست ومعیاربزرگی اخلاص است و عزیزکردن افراد درجامعه دست خداوند متعال است.آقا سیدمحسن عزیز از علمایی بود که از ظاهرسازی به دور بود و بااخلاص و اتکاء به خدا و ساده زیستی نشان داد در مسیر عالمان حقیقی حرکت میکند.
(۲):همیشه حرف تازه داشت و از ییان سخن های کلیشه ای به دور بود.
برخی از افراد هستند در مقام سخن،سخنوران خوبی هستند و حرفهای کلیشه ای را در غالب نو به جامعه و خصوصا نسل جوان عرضه میکنند.اما مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی(ره)ازحرفهای کلیشه ای به دور بود ومخاطبین خویش را با کوثر کلماتش بهره مند می ساخت و سخنان نو را طبق نیاز های روز به جامعه عرضه میکرد.همین خصوصیت باعث شد که اصحاب رسانه انقلابی و فعالان فرهنگی در کسوتهای گوناگون دائما باایشان مرتبط باشند و در امورات مختلف مشورت های حکیمانه ایشان را نصب العین حرکتهای جهادی و فرهنگی خود قرار دهند.مقام معظم رهبری(مدظله العالی)از ایشان بعنوان عالم پرتلاش وخدوم وبصیر یاد کرد وفقدان ایشان راخسارتی تلقی نمودند وجبران آن‌را ازخداوند متعال مسألت نمودند. دلیل این ادبیات حضرت آقا(حفظه الله)آن بود که مرحوم آقا سیدمحسن عزیز(ره) دارای سخن تازه برای حرکت نسل جوان در گام دوم انقلاب بود.اگر روحانیت به دنبال نفوذ در بین نسل جوان برای پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند باید به سیره امامین انقلاب عمل کنند و در این مسیر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی(ره)اسوه نیکوئی است.تفاوت امام راحل و رهبرفرزانه انقلاب(مدظله العالی)بادیگرعلمای ربانی ولازم الاحترام آن است که امامین انقلاب حرفهای تازه را به روح جامعه تزریق می‌کردند؛
بنابر این هرکسی که دلداده به اسلام وانقلاب اسلامی است باید برای پیشرفت انقلاب و زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مردم را با تازه های قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) انقلاب اسلامی آشنا کند و این سیره حسنه ای بود که آقاسیدمحسن عزیز(ره)به آن متمسک بود.حال که در سالگرد ارتحال ان عزیز سفر کرده قرار داریم لازم است با تبیین جایگاه و شخصیت الهی و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی(ره)درمکتب ایشان که همان اسلام حقیقی است قدم برداریم و جامعه اسلامی را با جهاد تبیین درمسیر ظهور حضرت بقیه الله الأعظم (عجل الله تعالى فرجه الشریف)سوق دهیم.