انتقادات حجت الاسلام شهاب مرادی از عملکرد مسؤولان درباره مساجد

حجت الاسلام شهاب مرادي گفت: حاكميت نتوانسته در مديريت مساجد طرحي داشته باشد كه در آن ارزش امام جماعت حفظ شود.

حجت الاسلام شهاب مرادی در برنامه «فصل نو» شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به این مطلب که در حال حاضر سخت‌ترین جایگاه برای یک طلبه امامت مسجد است اظهار کرد: امام جماعت باید کسی باشد که جاذبه و حوصله بالایی داشته باشد، شاید تصور شود که امام جماعت از احترام بسیار بالایی برخوردار است در حالی‌که اگر همین طلبه مدیریتی را برعهده داشته باشد چه بسا مورد احترام بیشتری باشد.

وی با تاکید بر این‌که اساسی‌ترین، اثرگذارترین و در عین حال سخت‌ترین جایگاه برای یک طلبه و روحانی در کشور ما جایگاه امام جماعت است گفت: من در یکی از کشورهای عربی یک آقایی را دیدم که ایشان استاد یکی از دانشگاه‌های معتبر بود و در عین حال امام جماعت یک مسجد هم بود وقتی کارتش را نشان داد اول نوشته بود امام جماعت فلان مسجد و بعد نام دانشگاه ذکر شده بود، خودش می‌گفت که تمام افتخار من این است که امام جماعت هستم اما در کشور ما امام جماعت شغلی حاشیه‌ای است که متأسفانه شأن آن رعایت نمی شود به طوری که یک نفر یک منصبی دارد حالا در کنار آن منصب امام جماعت هم هست.

حجت الاسلام مرادی با بیان این‌که این مشکل کاملا حاکمیتی است اظهار داشت: حاکمیت نتوانسته در مدیریت مساجد طرحی داشته باشد که در آن ارزش امام جماعت و جایگاهش حفظ شود.

وی افزود: بعد از ۲۱ سال هنوز فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مساجد مورد رسیدگی قرار نگرفته است. باز هم به غیرت شبکه قرآن که بستری را فراهم کرده تا فرمایشات رهبری درباره مساجد پیگیری شود، هنوز مشخص نیست که اداره اوقاف ، بسیج، وزارت ارشاد، حوزه‌ها و یا چه نهاد و افراد دیگری مسؤول مساجد هستند.

مدیر مؤسسه زندگی بهتر با بیان این‌که ما در حال حاضر حتی معماری الگوی جمهوری اسلامی نداریم گفت: الان یک خارجی که می آید ایران با خودش می گوید من مناره و گنبدی نمی بینم و این به این دلیل است که در معماری شهری ما مساجد دیده نمی شود و جایگاهی ندارد حتی در و دیوار اتوبان ها هم از دیوارهای مساجد ما زیباتر است.

وی پس از تقاضا از وکلای مجلس مبنی بر رسیدگی به مدیریت مساجد گفت: من به دفاع از علما و طلبه ها تأکید می‌کنم که حاکمیت نسبت به وضع کنونی امام جماعت و مساجد مقصر است، رسیدگی به وضعیت مساجد بودجه می‌خواهد و مجلس باید بودجه‌ای را تصویب کند و آن را در اختیار مرکز رسیدگی به امور مساجد بگذارد، باید پول های مربوط به مساجد یک کاسه شود.

حجت الاسلام مرادی در پایان خاطرنشان کرد: ما نیازمند سازمان واحدی هستیم که این سازمان باید تحت نظر مراجع و رهبر باشد و امر دیانت را برعهده بگیرد و تمام بودجه به این سازمان برود و به گونه‌ای برنامه ریزی شود که امام جماعت فرماندار مسجد باشد.

 

مرجع / رسا