محمدمهدي تقوي

راز اسناد اسنودن

وقتي ادوارد اسنودن با مراجعه به وجدان خود تصميم گرفت خوي بي‌عدالتي و جاسوسي‌هاي غيرقانوني سيا از شهروندان و دولت‌هاي دنيا، حتي كشورهاي دوست آمريكا را افشا كند، جهان اطلاعات در آستانه انفجار بمبي بسيار بزرگ براي ريختن آبروي نداشته آمريكاييان قرار گرفت.

صدها سند سری آمریکا به ویژه اسنادی درباره جاسوسی این کشور از دولت‌های دنیا توسط «ادوارد اسنودن» پیمانکار پیشین سیا لو رفته است؛ موضوعی که هفته‌هاست موجب دردسر واشنگتن و شخص اوباما شده است. اسنادی که تا به حال منتشر شده کاملا بر ضد آمریکا‌ست؛ این اقدام موجب چالش شدید دولت‌های متحد کاخ سفید با ایالات متحده شده است.

حال مشکل دوم آمریکا این است که اسنودن که در خاک روسیه به سر می‌برد، از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرده؛ تقاضایی که شاید با آن موافقت شود. در همین حال کار به جایی رسید که پرزیدنت باراک اوباما مجبور شد شخصا زنگ بزند به پرزیدنت ولادیمیر پوتین و عاجزانه از او بخواهد اسنودن را به آمریکا مسترد کند؛ خواهشی که رد شد!

در آمریکا ده‌ها سال است تمام اسناد، دیجیتالی و طبقه‌بندی شده است. پس از غائله «ویکی‌لیکس» آمریکایی‌ها سیستم اطلاعاتی را از نو تعریف کردند و سطح دسترسی به اطلاعات را بالا بردند تا افراد کمتری از اطلاعات حیاتی برخوردار باشند. وزارت خارجه هم در آخرین پرده، ارتباط اطلاعاتی‌اش را با وزارت جنگ آمریکا‌ قطع کرده و الان دیگر پنتاگون به اطلاعات دیپلماتیک آمریکا دسترسی ندارد. یک نظام انتشار اطلاعات در آمریکا وجود دارد. البته اسناد ۳۰ سال قبل را؛ هستند دستگاه‌هایی که منتشر می‌کنند اما اطلاعات روز؛ اطلاعاتی که اسنودن آنها را افشا کرده، به هیچ‌وجه!

اگر خود اوباما هم می‌خواست این حجم اسناد را که اسنودن لو داده، منتشر کند، نمی‌توانست اما اسنودن با افشاگری بزرگی که کرد، اوباما را حتی در برابر متحدانش هم سکه یک پول کرد. این یک درز بزرگ اطلاعاتی برای آمریکا بوده و یک شکست بسیار مفتضحانه برای سیستم جاسوسی این کشور است چرا که کسی که برای جاسوسی استخدام شده بود، خود تمام جاسوسی‌های کوچک و بزرگ آمریکا را لو داد.

البته آنطور که گفته می‌شود، اسنودن همه اسناد را هم افشا نکرده و قرار است به تدریج این کار را انجام دهد. یکی از اهداف اسنودن از عدم انتشار یکباره همه اسنادش، تحت تاثیر قرار دادن فضای رسانه‌ای است یعنی به تدریج به رسانه‌ها فرصتی بدهد تا اسناد را منتشر کنند. روش خوبی هم هست چون بالاخره هر روز یک مطلبی درباره این قضیه وجود دارد.

سلطه آمریکا‌یی دارد سقوط می‌کند. صدها سند مهم از جاسوسی سیا از کشورهای متحد مطرح شده و دیگر هیچ متحدی اعتماد ندارد که کاری بکند که آمریکا مشغول جاسوسی از آن نباشد. این اتفاق بسیار مهمی است.

اقدام اسنودن موجب سقوط آزاد دیپلماسی آمریکا می‌شود یعنی یک ضربه اساسی است به روابط بیرونی ایالات متحده که در سقوط امپراتوری آمریکا هم موثر است. دنیای تک‌قطبی به سرعت در حال تبدیل شدن به دنیای چندقطبی است که افشای اسناد جاسوسی آمریکا از سوی اسنودن این روند را تسریع می‌کند.

اسنودن فاش کرد آمریکا در حال جاسوسی از شهروندان خود و میلیون‌ها شهروند دیگر کشورهاست. آمریکا بدون اجازه از این کشورها در حال جاسوسی از شهروندان آنهاست که کاری غیرقانونی است.

جالب آن است که ادوارد اسنودن برای جاسوسی استخدام شد اما آنها اکنون در تلاش برای بازداشت وی به خاطر جاسوسی هستند(!) که این کار، کاملا ریاکارانه است. آمریکا به صورت گسترده در حال جاسوسی از شهروندان خود و شهروندان دیگر کشورهاست؛ بعد اسنودن را می‌خواهد به جرم جاسوسی محاکمه کند!

دلیل اینکه دولت آمریکا اینقدر برای استرداد اسنودن تقلا می‌کند، دو موضوع می‌تواند باشد؛ ۱) احتمالاً اسنودن رازهای دیگری نیز در سینه دارد که کار را برای آمریکا خطرناک‌تر می‌کند. ۲) واشنگتن می‌خواهد همه فعالیت‌های خود را به صورت مخفی، غیرمسئولانه و بدون نظارت انجام دهد. به همین جهت جولیان آسانژ، بردلی منینگ و ادوارد اسنودن به انجام دادن کاری اشتباه متهم هستند. این در حالی است این سه نفر اشتباهات آمریکا را برای مردم آمریکا و جهان افشا کرده‌اند.

مرجع / فارس