رژیم اسرائیل از بخش‌نامه جدید اتحادیه اروپا ابراز خشم و نگرانی کرد

بخش‌نامه جديد اتحاديه اروپا درباره ممنوعيت اجراي پروژه‌هاي اين اتحاديه در شهرك‌هايي كه آن سوي مرزهاي ۱۹۶۷ ساخته شده‌اند، رژيم اسرائيل را خشمگين كرده است.

زیف اکلین، معاون وزیر خارجه رژیم اسرائیل، روز سه‌شنبه (۲۵ تیر، ۱۶ ژوئیه) گفت که این تصمیم اتحادیه اروپا «بسیار مهم و نگران‌کننده» است.

این بخش‌نامه از مقام‌های اسرائیلی می‌خواهد که اجرا نشدن پروژه‌های مالی و همکاری اتحادیه اروپا در بخش شرقی بیت المقدس، کرانه باختری یا بلندی‌های جولان را که در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال این رژیم درآمده است، تضمین کنند.

انتظار می‌رود این بخش‌نامه از سال ۲۰۱۴ اجرایی شود.

الکین گفت این تصمیم تلاش‌های جان کری، وزیر خارجه امریکا، را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین تضعیف خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، این بخش‌نامه بر اساس تصمیم ماه دسامبر وزاری خارجه اتحادیه اروپا صادر شد. وزرای خارجه این اتحادیه دسامبر گذشته اعلام کردند که همه توافقنامه‌ها بین اتحادیه اروپا و رژیم اسرائیل «باید به طور شفاف و صریح بیان‌گر عدم اجرای آن‌ها در سرزمین‌هایی باشد که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل است.»

این در حالی است که رژیم اسرائیل پس از پذیرش درخواست ارتقای وضعیت فلسطین در سازمان ملل به عنوان دولت ناظر غیر عضو در نوامبر ۲۰۱۲، بر توسعه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود افزوده است.

پیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرکی زندگی می‌کنند که پس از اشغال غیرقانونی کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ ساخته شده‌اند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ماه گذشته از طرح غیرقانونی رژیم اسرائیل برای ساخت بیش از یک هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری انتقاد کرد.

مرجع / پرس تی وی