هویت یک شهید گمنام پس از ۲۷ سال در همدان شناسایی شد

مديركل بنياد حفظ آثار و ارزش‌‎هاي دفاع مقدس استان همدان گفت: كميسيون احراز هويت ستاد كل نيروهاي مسلح ساعت ۲۱ شب گذشته هويت يك شهيد گمنام را پس از ۲۷ سال شناسايي كرد و مشخص شد نام اين شهيد ايرج خرم‌جا است.

جعفر زمردیان صبح امروز در کمیته برگزاری آیین بزرگداشت شهید ایرج خرم‌جا، اظهار کرد: این شهید متولد سال ۱۳۵۱ بوده ودر تاریخ ۲۷ دی سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید.

وی افزود: شهید خرم‌جا از اهالی روستای سیبستان، بخش صیف‌آباد شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز و جزو غواصان عملیات کربلای ۵ بود که در حین عملیات شهید شد و پیکر این شهید از طریق کانال آب منتقل شده و نیروهای کمیته او را از آب می‌گیرند.

زمردیان درباره نحوه تشخیص هویت این شهید اظهار کرد: حدود دو سال احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل پیگیر این ماجرا بود و امسال در ماه مبارک رمضان در برنامه حضور یافته و عکس شهید را در برنامه زنده تلویزیونی به نمایش گذاشتیم.

وی افزود: با اتمام برنامه تلفن‌ها زنگ خورد و تماس‌های متعددی داشتیم که نسبت به شناسایی این شهید بزرگوار ابراز علاقه کرده و برخی از آنها ادعای داشتند شهید متعلق به آنهاست.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همدان تصریح کرد: هشت مورد از آدرس‌های اعلام شده از طریق تماس‌های تلفنی به مشخصات شهید نزدیک بود و به همین علت از طریق ستاد معراج شهدا تحقیقات لازم انجام شد و ستاد کل نیروهای مسلح نیز آزمایشات لازم را انجام داد.

زمردیان گفت: عصر دیروز کمیسیون نهایی تشکیل و هویت این شهید گمنام شناسایی شد و به این ترتیب پیکر مطهر شهید به شهید ایرج خرم‌جا تعلق دارد و خانواده این شهید روز پنج‌شنبه برای تعویض سنگ قبر شهید به همدان می‌آیند.

فرماندار همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: روز پنج‌شنبه همزمان با ورود مادر شهید به همدان، آیین بزرگداشت و تکریم شهید ایرج خرم‌جا برگزار می‌شود.

حسن قهرمانی مطلق افزود: مراسم استقبال از خانواده شهید در میدان فرودگان انجام شده و سپس ساعت ۱۸ با حضور در گلزار شهدا مراسم تعویض سنگ قبر و بزرگداشت شهید انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان گم‌شده‌ای داشته باشد همیشه چشم به راه است، گفت: ذهن آدمی برای گم‌کرده خود همیشه مغشوش است و چنانچه این گم‌کرده از جنس آدمی و پاره تن انسان باشد، خیلی متفاوت است.

قهرمانی به حوادث هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در طول جنگ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را شاهد بودیم اما در سه عملیات کربلای ۴، کربلای ۵ و والفجر ۸ اتفاقات نادری رخ داد و بیشترین شهدا، به ویژه شهدای گمنام را در این عملیات‌ها داریم.

وی گفت: شناسایی این شهید جزو دعاهای مستجاب شده مادر شهید است و باید بدانیم نفس مادر شهید حق بوده و جایگاه مقربی نزد خدای متعال دارد.

فرماندار همدان در خصوص احراز هویت این شهید اظهار کرد: کمیسیون احراز هویت ستاد کل نیروهای مسلح با حضور کارشناسان خبره و پس از انجام آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند و این پیکر مطهر شهید ایرج خرم‌جا است.

 

مرجع / تسنیم