چهارمین سوگواره دلنوشته های عاشورایی برگزار می شود

مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد خوزستان، از برگزاري چهارمين سوگواره دلنوشته هاي عاشورايي در شهرستان لالي خبر داد.

حسین براتی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، با بیان این مطلب گفت: دبیرخانه کانون های مساجد استان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی، در راستای پاسداشت نهضت عاشورا با رویکردی نو چهارمین سوگواره دلنوشته های عاشورایی را برگزار می کند.

 

وی با بیان اینکه این سوگواره در ۵ بخش مداحی، نوحه خوانی و مرثیه خوانی، عکس، فیلم کوتاه، پیام کوتاه و قطعه ادبی و خوشنویسی برگزار می شود، تصریح کرد: موضوعات این سوگواره ایام محرم، نهضت عاشورا و هر گونه رویداد مرتبط با این دو مقوله است.

 

وی با اشاره به بخش مداحی، افزود: این بخش در دو مرحله برگزار می شود که در مرحله اول هیئت داوران در طول دهه محرم در کلیه مساجد، حسینیه ها، تکایا و دستجات عزاداری و مکان های مختلف سطح شهر حضور یافته و از بین کلیه مداحان نفرات برگزیده را انتخاب و به ستاد سوگواره معرفی می کنند و در مرحله دوم همایشی در پاسداشت نهضت عاشورا و در ایام اربعین حسینی برگزار می شود و برترین ها به خلاصه اجرهای خود می پردازند.

 

براتی، با بیان اینکه بخش عکس نیز در دو بخش مسجد و محرم و جوانان و عزاداری سالار شهیدان برگزار می شود، یادآور شد: عکس ها باید به صورت آنالوگ و دیجیتال و روی کاغذ مخصوص عکاسی چاپ و ارسال شود، اضافه کرد: هر عکاس می تواند حداکثر ۵ قطعه عکس را به صورت سیاه و سفید و در ابعاد ۲۵×۲۰ و ۳۰×۴۰ ارسال کند و عکس های پذیرفته شده در نمایشگاهی که به همین مناسبت برگزار می شود در معرض دید عموم قرار می گیرد.

 

وی اذعان داشت: شرکت کنندگان در بخش فیلم کوتاه نیز می توانند آثار خود را در قالب های تیزر تبلیغاتی، نماهنگ، داستانی و مستند با سه موضوع الف) محرم، جوانان و مسجد، ب) نقش محرم در پیروزی و پیشبرد انقلاب اسلامی و ج) شهدای کربلا و شهدای انقلاب ارسال کنند که مدت زمان فیلم های داستانی ۱۲ دقیقه و زمان سایر قالب ها باید حداکثر ۷ دقیقه باشد و زمان تولید فیلم ها باید مربوط به سال های ۹۱ و ۹۲ بوده و کلیه شرکت کنندگان باید از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باشند.

 

وی با اشاره به بخش پیام کوتاه و قطعه ادبی، عنوان کرد: در بخش پیام کوتاه، کوتاه ترین، رساترین و پرمعناترین پیامی که می توانید در ارتباط با نهضت عاشورا بیان کنید حداکثر در یک سطر و روی کاغذ A4 به ستاد سوگواره ارسال و در قطعه ادبی نیز نهضت عاشورا و امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و کلیه وقایع قبل و بعد از عاشورا حداکثر در ۱۰ سطر می تواند محور موضوعی باشد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، با اشاره به اینکه آثار بخش خوشنویسی، باید در ۴ محور نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث و حداقل در ابعاد ۳۵×۵۰ و حداکثر ۷۰×۱۰۰ سانتی متر ارائه شود، تأکید کرد: در این بخش علاوه بر اصل اثر، تصویر آن باید روی CD و با فرمت tif و jpg به دبیرخانه کانون های مساجد استان و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی ارسال شود.

 

وی با بیان اینکه پس از داوری اصل آثار منتخب جهت حضور نمایشگاه استفاده می شود، یاد آور شد: هر خوشنویس می تواند حداکثر ۴ اثر از یک محور یا از هر محور یک اثر به دبیرخانه کانون های مساجد استان ارسال کند که از میان آثار ارسالی هر منتخب دو اثر به صورت آزاد و دو اثر مابقی مزین به الف) باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است و ب) کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باشد.

 

براتی، با بیان اینکه مهلت اراسل آثار (۱۰ دی) داوری و بازبینی(۳ دی) و مراسم اختتامیه (۸ دی ) می باشد، علاقه مندان به شرکت در این سوگواره می توانند آثار خود را به دبیرخانه سوگواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لالی ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن های ۰۶۸۲۳۲۲۵۹۹۴ و ۰۶۸۲۳۲۲۵۹۹۴ تماس بگیرند.

 

مرجع/ شبستان