نگران صنعت کشاورزی هستیم/کاش کشاورزی هم پای صنعت پیش می‌رفت

مدیر کل جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت:در مقایسه با ۳۰ میلیون خودرویی که در کشور وجود دارد ۲۹ هزار تراکتور داریم، نیاز کشور بیش از ۱ میلیون تراکتور است.

خدارحم امیری زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که در غرفه ستاد خبری و اطلاع رسانی نمایشگاه کشاورزی برگزار شده بود، اظهار داشت: در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی تلاش کردیم تا این نمایشگاه تخصصی برگزار شود چرا که برپایی نمایشگاه‌ها در کشور ضروری و لازم است.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تحولات ایجاد شده در تنوع ادوات و تجهیزات کشاورزی عنوان داشت: به مدد پیشرفت علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و تعهد تولیدکنندگان داخلی امروز شاهد تنوع عظیمی از انواع و اقسام ماشین ادوات و تجهیزات کشاورزی در داخل هستیم و این مایه مباهات و افتخار است که این صنعت و دیگر صنایعی که قبلاً ۱۰۰ درصد وابسته بودیم امروز در داخل تولید می شود و به نوعی تامین کننده نیاز کشاورزی است. 

امیری زاده کشاورزان و تلاشگران این عرصه را سربازان نبرد اقتصادی دانست و بیان داشت: امروز کشاورزان و تلاشگران این عرصه، سربازان اقتصادی و فرماندهان نبرد اقتصادی با استکبار جهانی هستند که برای تامین نیاز غذایی در خطر مقدم حاضر شده اند.

وی افزود: با وجود شرایط کرونایی اما تولیدات ما روز به روز پیشرفته تر می شود، برپایی نمایشگاه‌ها در این زمینه نیز تبادل اطلاعات فنی و نوآوری ها را به دنبال دارد؛ بنابراین ما باید قدر این تولید کننده ها را بدانیم و از آنها حمایت کنیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در بخش تولید ادامه داد: ما نگران صنعت کشاورزی هستیم، کاش صنعت کشاورزی هم پای صنعت خودرو پیش می‌رفت در مقایسه با ۳۰ میلیون خودرویی که در کشور وجود دارد ۲۹ هزار تراکتور داریم، نیاز کشور بیش از ۱ میلیون تراکتور است و خوزستان نیز به ۵۰ هزار تراکتور نیاز دارد.

امیری زاده با بیان اینکه خوزستان نیازمند خط تولید تراکتور و ماشین های کشاورزی است، ابراز داشت: در بحث ادوات تولید کنندگان به نام و زبردست و با تجربه و ماهری داریم و در بین سایر تولید کنندگان شناخته شده هستند، آن چیزی که کشاورز به دنبال آن است، کیفیت تجهیزات و ادوات خریداری شده است‌ برهمین اساس تولید کنندگان در کیفیت باید دقت بیشتری کنند و ما نیز باید این موضوع را پیگیری کنیم.

وی گفت: در ۲ سال گذشته انقلابی در بحث مکانیزاسیون خوزستان شده است و  بیش از ۲۶۷۷ دستگاه تراکتور جذب کردیم که در تاریخ کشاورزی استان بی سابقه است، همچنین بیش از ۹۰ دستگاه کمباین و ۳۲۱۱ دستگاه ادوات مورد نیاز کشاورزی جذب شده است. 

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به سهم خوزستان در تولیدات کشاورزی کشور اظهار داشت: خوزستان معادل ۱۴ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور به ویژه کالای اساسی مانند چغندر قند و گندم و کلزا را تولید می کند و در تأمین امنیت غذایی کشور بسیار موثری است، امروز بخشی از کشاورزی ما ۱۰۰ درصد مکانیزه است چرا که کشاورزی که مکانیزه نباشد، سودآور نخواهد بود و ارزش گذاری اقتصادی پایینی خواهد داشت. 

امیری زاده عنوان داشت:کشاورزی تنها زراعت نیست، بلکه باغبانی و شیلات و صنعت بزرگ دامداری هم جزو خانواده کشاورزی هستند و انتظار داریم که مانند بخش زراعت در سایر بخش ها نیز کیفیت ارتقا یابد. 

وی مکانیزه کردن را یکی از راهکارهای صرفه جویی در آب دانست و بیان داشت:مکانیزه سازی یکی از بزرگترین چالش های کشاورزی است که در افزایش بهره‌وری همیشه ماشین آلات نقش مهمی دارد و می‌تواند کشاورزی را از سنتی خارج و صنعتی کند. 

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی امروز هیچ بذری نباید زیر زمین برود مگر اینکه خریدار آن وجود داشته باشد و کشاورزی باید هدفدار و هدفمند باشد.

امیری زاده افزود: کشاورز باید اقتصاد محور باشد و بداند برای چه کسی و چه میزانی و چه محصولی بکارد؛ اگر بدون هدف و بدون برنامه حرکت کنیم کشاورزی ما پایدار نخواهد ماند و امنیت غذایی ما شکننده خواهد بود، مکانیزاسیون بستر و زمینه ساز کشاورزی خوب است و ما باید نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

وی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ کشور دانست و ادامه داد: فاز یک به اجرا رسیده و برای فاز ۲ هنوز تخصیص آب داده نشد که خوشبختانه طی ۳ ماه گذشته ۲۳۰ هزار هکتار از فاز ۲ با پیگیری ویژه مسئولان تخصیص آب پیدا کرد.

مدیر کل جهاد کشاورزی در پایان ابراز داشت: ۱۴۰ میلیارد تومان برای مطالعات فاز ۲ در نظر گرفته شد که در حال انجام است، برای ۱۴۰۱ نیز اعتباری برای اجرا و شروع فاز دوم گذاشته شود و پیشنهادات خوبی با توجه به وضعیت بودجه کشور دادیم با شرایط اعتباری موجود تکمیل فاز دوم زمان زیادی خواهد برد و تلاش داریم با جذب فاینانس داخلی و خارجی این زمان را کوتاه تر کنیم که البته نگاه ما بیشتر به سرمایه گذاری داخلی است.